dissabte, 27 d’agost del 2011

El collit

 
Fa dies que m'agradaria parlar del collit.
La meva experiència amb el collit va començar des del mateix hospital, on un instint ferotge m'impulsava a tenir el meu nen amb mi durant les hores de son i vigília. Sabia que un bebé (i encara més un recent nascut) té necessitat de contacte 24 hores al dia. I que, sempre i quan fos possible, intentaria tenir-lo amb mi el màxim d'estona. Però no m'esparava aquesta energia que em va recórrer durant el pospart, aquest sentiment que feia que no deixés a ningú separar al meu nen de mi sense motiu. Una energia nova i sorprenent. 
En fi, que portem més de 6 mesos compartint llit i per mi està essent una experiència fantàstica que em permet reposar i alimentar al petit.

Per tant, passo a explicar les raons de per què coallitem amb el nostre fill.

1. Perquè m'agrada. M'agrada sentir-lo, olorar-lo, estar en contacte amb ell, escoltar com riu en somnis, despertar-me i veure'l somrient al meu costat....
2. Perquè és molt còmode per mi. No he de sortir del llit per donar-li el pit, puc dormir les nits senceres perquè molts cops ni recordo quan ha mamat, només tocant-lo el calmo i ell segueix dormint...
3. Perquè és molt còmode per ell. Quan em necessita em troba i s'adorm altre cop ell solet, evitant desperars complets innecessaris.
4. Perquè m'ho demana el cos. Des del primer dia, a l'hospital, no vaig concebre una altra opció que tenir-lo amb mi,  va manar l'instint aleshores i segueix fent-ho fins al dia d'avui. Algún dia, o ell o jo necessitarem una altra opció. Fins aleshores, estem perfectament bé així.

Aquestes són les raons REALS per les que coallito amb el meu fill. Però posats a desfer-me en explicacions, també dormo amb el G. per:

5. Perquè és beneficiós pels dos. Ell mama més sovint, i per tant ingereix més quantitat de nutrients, ens despertem de manera sincronitzada, augmenten les probabilitats de gaudir d'una lactància perllongada (tot i que el terme perllongada no m'agrada gaire, ja en parlarem més endavant)
6. Perquè disminueix el risc de mort sobtada. Ens termorregulem i tenim una major estabilitat cardio-respiratòria, disminueix la fase de son profunda.
7. Pels beneficis emocionals que aporta. El nen rep atenció i contacte també durant la nit. Millora la seva seguretat i autoestima en crear un vincle afectiu més estret amb nosaltres.


En fi, bàsicament ho fem perquè ens va bé així, ens agrada i ens dóna la gana fer-ho d'aquesta manera.
Jo, com moltes mares i pares que dormim amb els nostres fills, he hagut d'escoltar comentaris més o menys desafortunats al respecte. Espero que la meva exposició de perquès (ja semblo el Mourinho) pugui fer respectar la nostra decisió (que no dic entendre-ho, parlo de repectar-ho, que amb això jo ja en tindria prou).
Crec que cada mare tria una opció (a l'hora de dormir, alimentar, educar...) i crec que entre nosaltres no ens hauriem de qüestionar, doncs hem de tenir en compte que cada mare sempre tria la millor opció de totes les opcions que té disponibles.
A mi i al petit ens va bé fer collit, però sé de mares (partidàries del collit) amb una criatura que preferia el bressol perquè hi dormia més ampla i tranquila, i van haver de respectar-ho... cada una ho manega com pot!

En fi...després de la meva dissertació, us deixo uns enllaços per si voleu aprofundir sobre el tema.


Enllaços interessants
Quan estava embarassada, navegant per diferents webs vaig anar a parar a aquesta, no us podeu perdre la vinyeta sobre el collit! Divertidíssim! --> http://www.thefoodoflove.org/breastfeed-in-your-sleep.htm

Reproducció d'una ponència de James MacKenna (antropòleg especialitzat en son infantil). Aviso que és una mica llarg, però és un article clau per entendre els beneficis del collit de manera científica --> http://www.tenemostetas.com/2011/07/la-criatura-que-duerme-sola-es-una.html  

Article sobre la pràctica del collit --> http://www.crianzanatural.com/art/art1.html

Article de Jan Hunt, "¿es tiempo de abolir las cunas?" --> http://www.naturalchild.org/jan_hunt/abolish_cribs_spanish.html  

Article de Jan Hunt, "diez razones para dormir con nuestros niños en la noche" --> 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...